Har du den ibland svåra uppgiften att bestämma, välja, beställa, låta fotografera  till nyhetsförmedling, reklam eller information? Oavsett pappers- eller nätupplaga måte du kunna bedöma kommunikativ kraft och värde. Läs då denna bok, som blivit vald till Årets fackbok!


Den nya, tredje upplagan är rejält utvecklad och uppdaterad med nervtrådar djupt i dagens medievärld. Här möter läsaren stillbilder och filmsekvenser som förmedlar budskap både i ”gammelmedier” och nya sociala medier.

     

Den handlar om bildkommunikation, hur man med hjälp av bilder i ett visst sammanhang får ett budskap att nå fram. Boken påvisar och tydliggör nya och oanade möjligheter i ämnet. Innehållet fokuserar på kommunikation och inte på teknik.


Boken riktar sig även till den som fotograferar eller ska lära sig att fotografera med inriktning på nyhetsförmedling, reklam och information. Bild&Budskap anses av de flesta som den främsta fackboken för fotografisk utbildning med inritning på kommunikation.


Dessutom vänder sig boken till den som allmänt finner nöje i att betrakta bilder, denna fascinerade och berikande sysselsättning. Varför berör vissa bilder oss och vissa inte? Vad händer egentligen i huvudet på oss bildbetraktare? Boken försöker att besvara frågor som dessa och många, många fler.


Jag förmedlar kunskap och insikter, som givetvis är avgörande för både beställare, fotograf och betraktare. Därmed skapas ett ”triangeldrama” där de tre rollerna, enskilt och i interaktion, påverkar bildkommunikationens möjligheter. Rätt bild i rätt sammanhang ger rätt effekt, så enkelt är det.

  

Trevlig läsning!

                                

Bo Bergström


http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173314323



Jag har under flera år anlitat Bo Bergström som en mycket uppskattad gästföreläsare på Nordens Fotoskola. Han är en storinspiratör, utbildare och mentor för många, också för mig själv.


Bo Bergström är den skarpaste kniven i lådan! Att få vara med och medverka i Bild och budskap är en stor ära. Jag får vara teskeden i samma låda!


Anna Clarén, fotograf, utbildningsansvarig, Nordens Fotoskola, Biskops-Arnö, yrkeshögskola i bildjournalistik.


                                                                                                                                                   



Kursboken var verkligen spännande och bra i början på kursen. Men det är ännu roligare att läsa boken när man känner dig- hör din ironiska och uppmanande röst genom hela boken! Tack för en fin och rolig bok att läsa. Formen och variationen passar mig.


Emelie Hallbäck, elev vid Berghs Photography.





Nu har jag läst Bosses nya upplaga av Bild&Budskap. Med lättsamt språk transporterar Bosse mig genom bildkommunikationens irrgångar. Han berättar om allt från hur fotografen lämpligast presenterar sin portfolio för en presumtiv kund till ...hur gestaltpsykologin tillämpas i bild. Naturligtvis med allt däremellan och lite till. En måste-läsa bok för alla bildintresserade och en mycket kompetent referensbok att återkomma till.

                                                            

Dick Lindström, fotograf





Jag har under min månadslånga vistelse på Gran Canaria tagit tillfället i akt och noggrant läst din bok Bild & Budskap och jag fann den mycket intressant.


Det var så mycket som var bekant men ändå inte. Kanske får att den behandlade något som jag sysslat med större delen av mitt yrkesverksamma liv men inte fått tillfälle att studera mer ingående eftersom jag inte kände till att det fanns litteratur på området.


Jag skall nu ta itu med Effektiv visuell kommunikation. Böckerna är dubbelt nyttiga för mig eftersom jag läser kursen ”Visuell kommunikation” på Jönköpings Högskola.


Sven Gedda, pensionerad företagsledare, numera fotograf



Bokrelease

Recensioner

”Stor inspiratör.”

Anna Clarén, fotograf.



”Fantastisk bok! Borde läsas av många.”


Sanna Sjöswärd, fotograf.




”Boken rockar!”


Alison de Mars von Blixen, fotograf.



”En måste-läsa bok!”


Dick Lindström, fotograf.



”Här finns mycket att hämta.”


Johan Lindstén, redigerare.



”Sköna, nya impulser.”


Jan Ulvås, mediekonsument.


z