Boken belyser det visuella budskapsarbetet i massmedierna. Fokus riktas på nyhetsförmedling, reklam,information och visuell profilering, där vi främst finner yrkesrollerna redigerare, art directors samt grafiska formgivare sida vid sida. Dessa tre är bokens centralgestalter med stort ansvar i vår visuella kultur.


Ambitionen är att beskriva arbetsgången på ett inspirerande sätt i medryckande text och med spännande, aktuellt bildmaterial och att ständigt uppmana till strategiskt, kreativt samt kritiskt tänkande. Jag varnar också för fallgropar, givetvis främst kommunikationsmässiga men även ekonomiska och moraliska.


Boken vänder sig till dem som utbildar sig i visuell kommunikation (i journalistik, reklam, grafisk design, webbdesign) men också till den som läser massmediekunskap, kommunikation, marknadsföring, information, kreativitet, fotografi, regi, film… Läsarna studerar vid universitet, högskolor, kursinstitut, reklam- och designskolor och boken har visat sig passa ett flertal nivåer.


Boken vänder sig givetvis även till yrkesverksamma, som vill inspireras och nå ny kunskap om de snabbt föränderliga branscher de valt.


Jag vill sudda ut alltför skarpa gränser mellan olika yrkesroller enligt övertygelsen om att ett helikopter-seende över hela kommunikationsprocessen alltid befrämjar resultatet. Man ser då helt enkelt bättre sin roll i helheten där förutsättningar för och slutligen effekten av den egna insatsen blir tydliga.

     

Trevlig läsning!

                                          

Bo Bergström



Elfte upplagan. Det säger något om att författaren Bo Bergström har funnit en framgångsformel. Boken fyller en viktig funktion inom området visuell kommunikation och vänder sig till utbildningar på olika nivåer, till redan yrkesverksamma, men kan även läsas med stor behållning av allmänt form- och designintresserade läsare. I den nya upplagan är en del av bildmaterialet uppdaterat och författaren väljer även att diskutera filterbubblor och falska nyheter. Innehållet, som är rikt illustrerat med exempel, är upplagt med en teoretisk inledning följt av praktiska avsnitt. Bo Bergström resonerar och problematiserar den dramatiska berättelsen, arbete med visuell kommunikation, budskap, typografi, bilder, form, papper, färg och så vidare. Boken är heltäckande, mycket inspirerande och har blivit något av en så kallad klassiker eller ett standardverk inom området visuell kommunikation. Det är förståeligt.


Marie Leijon, BTJ, 23/17










Oj, vilket lyft du gett boken. Snyggare än någonsin, verkligen kul att se och roligt att få delta i.


Anders Tempelman, scriptwriter





Effektiv visuell kommunikation griper faktiskt över ännu lite mer än titeln lovar genom att också beröra ljud och språk. Bo Bergström stakar entusiastisk ut resvägen genom allt, från grundläggande komposi-tionsprinciper till roliga och tänkvärda exempel ur framför allt den svenska kommersiella kommunika-tionens landskap. Jag älskar greppet, det är lärt med aldrig snårigt, sakligt men alltid engagerat.

     

Framförallt lyfter författaren blicken från ett branschorienterat perspektiv till ett allmänmänskligt. Det tycker jag är storslaget. När jag läser den här boken blir jag både varmt övertygad om att jag har det roligaste jobbet som finns och blir samtidigt sporrad att göra ännu bättre ifrån mig               


Oscar Liedgren, designer





En klassiker i reklamvärlden både bland studenter och bland yrkesverksamma. Boken har legat i min bokhylla sedan tredje året i Piteå då jag ägnade 40 veckor åt att plugga grafisk formgivning och tillämpning av det samma. Då och då tar jag fram den för att läsa och förundras och för att tycka att vissa grejer är så simpla att jag blir arg för att det är så lätt. Eller det kanske är det lätta som är det svåra?


I alla fall är denna bok för visuella människor vad trädgårdsböcker är för trädgårdsintresserade människor. Jag tycker att den hör hemma i varje kreatörs/projektledares bokhylla!  

                                                                        

Mattias Åkerberg, copywriter


# 61 Effektiv visuell kommunikation / Bo Bergström





Jag tyckte att boken var mycket bra, med konkreta och tydliga exempel, och inget ”flum” som ibland kan förekomma i marknadsföringsböcker. Boken hade också mycket fina bilder, och en styckeindelning som gjorde boken trevlig att läsa.

                                                                           

Anna-Maria


http://bloggen.fi/eyetracking/2011/05/25/effektiv-visuell-kommunikation-bo-bergstrom-2009/





Jag har under fyra dagar när vi inte åkt skidor eller gjort annat under vår vintervecka i fjällen läst Effektiv visuell kommunikation, fastän den egentligen inte är något man sträckläser. Den är mäktig, insiktsfull och välskriven. Det har varit mycket intressant att läsa om vad som hänt inom marknadsföring och kommuni-kation sedan jag slutade att aktivt följa med. Även om jag levt med Internet i 15 år har jag endast sporadiskt funderat över vad det skulle innebära för ett företags marknadsföring. Det är också intressant att ta del av hur man kommunicerar på webben.


Boken tar upp så mycket mer än bara visuell kommunikation. Den handlar ju egentligen om all kommunikation. Kan man säga att den är ett talande bevis på vad den handlar om? Jag har även fått många goda skratt under läsningen. Jag gillar när du tar fram den historiska bakgrunden till olika före-teelser. Historien är framtidens spegel lär någon ha sagt. Min gamle kemilärare sa vid något tillfälle om kemi. ”Man kan inte kunna allt så det handlar om att veta var det står”. Jag kommer att ställa din bok i bokhyllan tillsammans med uppslagsböckerna. Jag kommer att se på kommunikation med andra ögon i fortsättningen.


Sven Gedda, pensionerad företagsledare, numera fotograf







Senaste recension!

Recensioner

z