Om reklam, aktörerna, marknadsplanen och reklamsamarbetet. Om reklamplanen, idén och budskapet. Om bilden, texten och designen. Om samspelet, effekten och stratören. Och om ansvar.


Det sistnämda, ansvar, genomsyrar bokens sidor. Ett konsekvensansar krävs av dagens kommunikatörer. Detta innebär att ständigt fråga sig vad effekten av budskapen blir, för den enskilda människan och för samhället i stort. Cementerar bilderna könsrollstänkande? Kränks olika grupper av texterna? Konsekvensneutralitet är motsatsen och innebär givetvis att bortse från effekterna. Ett farlig och oetiskt sätt att arbeta.


Boken handlar även om hatkärlek, reklamtrötthet, revolutioner, varumärken, positioneringar, pither, presentationer, mål, målgrupper, medier, instrumentella och sensoriska budskap, content, populärkultur, viralt, lateralt tänkande, bildretorik, bildanalys, rubriker, dialog, visuell hierarki, kontrast, rytm, förstärkningsscheman, färg, redundans, entropi, visuell profil, samspel text bild, misslyckanden, framgång, upplösning, framtid…


Framtiden, ja, hur ser den ut? Här spelar den utbredda reklamtröttheten in. Konsumenterna orkar inte längre med anstormningen av pockande budskap, vilket blir problem för företag som inte når fram till målgrupperna. Vad göra? Jo, istället för de traditionella kampanjerna väljer man att uppträda i redaktionell kostym och producerar ett magasin med artiklar om företaget och dess produkter. På detta sätt lockar man till sig konsumenterna. Detta kallas content marketing.


Boken tar också upp en växande genreupplösning bland medierna som exempelvis innebär att ett golvföretag låter en känd koreograf ta fram en film för att användas i marknadsföringen. Läs mer om content och genreupplösning i boken.


Ta gärna del av några läsares kommentarer nedan.


Trevlig läsning

Bo Bergström

”En av årets intressantaste böcker inom reklam- och marknadskommunikation.”


Fredrik Hillerborg

marknadsförare, skribent, krönikör (Resumé), bloggare (Lära från lärda)



”Det bästa du kan läsa om reklam just nu. En blivande klassiker.”


Anders Larsson

fotograf, filmare, utbildare



”Den är rasande bra och lär bli en bibel på landets utbildningar i reklam och marknadsföring.”


Mattias Åkerberg

copywriter, utbildare, bloggare (Please copy me)



”Bo Bergström har kartlagt hela reklamprocessen… fullproppad av kunskap och detaljer som både förklarar och inspirerar.”


Carin Fredlund

journalist (Dagens media), författare, bloggare (Nota bene) 




”Jag trodde jag kunde en del om reklam. Så kom den här boken.”


Per Robert Öhlin, varumärkesutvecklare, copywriter, författare



”Vill man ha en snabbkurs i reklamens hantverk är detta en utmärkt bok, som kan passa både unga nyfikna reklamare och en intresserad allmänhet.”


David Björklund, BTJ, Bibliotekstjänst



”Årets mest spännande boksläpp.”


CAP&Design

Recensioner

z