Fotografisk teknik och bildkommunikation tycks faktiskt ibland leva i skilda världar. Fotografiet får märkligt nog ofta sin tekniska gestaltning utan kommunikativa överväganden.


Samtidigt ser inte bildbeställarna till att fullt ut utnyttja ljuset, färgen, svärtan… med förlorad kommunikativ kraft som följd.


Därför är denna boks mission att få fotograferna att bättre inse att de inte är tekniker utan bildkommunikatörer och därför borde upptäcka bryggan mellan de skilda världarna.


En unik bok för fotografer men också för bildbeställare och alla bildälskare.


Boken är skriven tillsammans med Stefan Ohlsson, utbildare, föreläsare, utställningsproducent, fotograf. Vi bestämnde oss för att samtala om fotografisk teknik och den kommunikativa kraften i de fyrtionio fotografierna i boken. Vi hade en mikrofon mellan oss och samtalen spelades in och redigerades sedan av redaktören Lena Erlingson.


Trevlig läsning!


Bo Bergström


www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173315168


Filmade fotosamtal

Här kan du se filmade fotosamtal kring aktuella fotografier. Du kan också ta del av kommentarer från läsare av fotosidan.se


Läs ett utdrag ur boken

Recensioner

Äntligen en bra bok om bara bilder!


Två initierade och intressanta personer samtalar om ett antal utvalda fotografier. Jag har hört några liknande diskussioner med samma personer som film på fotosidan.se, och det är väldigt givande - vad ser de i en bild, hur läser de den, vad har fotografen egentligen gjort - i Bo Bergströms och Stefan Ohlssons ögon i alla fall. Oerhört givande och för mig mycket angelägen bok!!


Erik Lilja, Bokus





Ursäkta att det har dröjt, men nu har jag äntligen läst klart din bok! Den var väull Šldigt intressant och hade en speciell infallsvinkel vilket var roligt. Och som ni säger så är det väldigt konstigt att ingen skrivit om fototeknik tillsammans med kommunikation. Jag tyckte det var mest intressant att läsa era diskussioner kring reklambilderna, men det beror ju på att det är det jag själv studerat under min utbildning. Jag tyckte även att ni lyckats få till en väldigt bra blandning av bilder, från alla möjliga genrer. Antar att det varit svårt att välja ut bilder så att de som inte är bekanta med dem sedan tidigare också upplever materialet som varierat. Åtminstone jag själv har lätt för att bli så inne i mitt eget material att man glömmer att det inte är självklart för alla. Det var väldigt intressant att läsa era tolkningar, det känns som att det inte är så vanligt att man kan läsa om det när det gäller den här typen av bilder. Jag gillade Volvos bilder och hur man kan tolka dem och vilket jobb som ligger bakom. Har aldrig tänkt på det. Det var även intressant att läsa er diskussion om hur hängningen  och belysning i lokalen påverkar upplevelsen av bilderna i en utställning.


Sen tyckte jag att den var väldigt lättläst! Det tog ett tag innan jag förstod att ni delat in styckena som om de vore ett samtal. Nästan som att läsa en intervju. Hur kom det sig att ni valde att göra så med texten? Jag har aldrig sett det förut, men det var bra. Texten blev luftig och lätt att ta till sig. I många andra böcker blir texten lätt tråkig beroende just på hur den ser ut, i synnerhet om det är en text som är teknisk och analytisk, men så var det inte i detta fall. Även min sambo har läst den och gillade den. Han är väldigt fotointresserad och det har blivit några samtal vid köksbordet utifrån bilderna i boken. Kul!


Helena Lundgren, doktorand i Medie- och kommunikationsvetenskap








Tack för den fina boken som kom i min låda här om dagen!

Jag blir både rörd, glad och stärkt då jag läser texten om min bild, tack!

Det är också en ära att få vara med i ett så fint sammanhang som denna bok.


Anna Clarén, fotograf







I de första kapitlen fattade jag överhuvudtaget inte vad de skrev i boken, det gick liksom inte in, men nu efter mer än halva har poletten trillat ner. Kan inte minnas att jag läst någonting liknande tidigare. Vilket kan bero på att jag nog inte läst mycket text om foto och bild alls. Men det kan också bero på att boken är unik - det kan kanske någon annan berätta om. I vilket fall är boken helt klart en betydelsefull pusselbit för mitt eget bildseende och skulle absolut inte vilja vara utan den.


För mig handlar boken om sätt att se på bilder. Och det är liksom inget att lära sig, jag bara läser kapitel för kapitel och på något sätt har det smugit sig in ett bildseende i mig som jag tidigare inte haft tillgång till. Nu ska det bli intressant att se om eller hur jag påverkats nästa gång jag står där ute med kameran och väljer hur jag ska göra med en bild. Jag har redan börjat fundera mer på vad jag egentligen gör och hur jag gör vi framkallningen, bildbehandligen av RAW-bilderna när jag kommit hem. Varför gör jag si eller så och vad menar jag med det?


mlohke, Fotosidan.


z