Bildkommunikation
Alla dessa bilder, bokstäver, videoklipp och blänkande navigeringsknappar, vad vill de egentligen? Varför så många blodiga krigsbilder? Varför alla dessa kändisar i kvällspressen och varför så insmickrande nyhetsuppläsare? Måste det vara så skrikigt i tv-reklamen och varför skämtas det så mycket? Och hur påverkas våra liv när vi oftare tittar på bilder i våra mobiler än talar i dem? Varar Ica-reklamen för evigt? Hur tänker man (för det gör man väl?) och varför ser det ut som det gör?
Denna bok Titta! handlar om nyheter och reklam med betoning på bilden och formen och försöker att med glimten i ögat svara på alla dessa frågor. Upplagan är egentligen utgången men några ex finns att tillgå.
Trevlig läsning!
Bo Bergström
Recensioner
Kort sagt tar den ner alla bildteoretiska termer - semiotiska, psykologiska som hermeneutiska - på jorden. Alla som i åratal kämpat med texter av Dunér, Karlsson, Lind, Marner, Nordström med flera inklusive danskar - här kommer det som länge saknats, ett journalistiskt flöde av bildteoretiska termer i tillämpning. Bergström avstår inte från något som verkar problematiskt. Han bollar med alla begrepp, berättar, undervisar och skämtar. Ingenting förefaller honom vara oanvändbart; det må vara ord som ikon, myt, konnotation, retorik, arketyp, metafor eller metonymi. Allt hakas på när så känns OK och flyter fram i en enda lång berättelse om bildens roll i konsten, reklamen, tidningen, televisionen, webbsajten osv. Med en klackspark förklaras metonymin så här: Vi får se en sjöfågel och själva tänka oss havet”.
Gert Z Nordström, Bild i skolan