Visuell kommunikation
Alla tusentals budskap omkring oss är fyllda av text men också av bild. Ofta gör de ett bra jobb ihop men lika ofta uppvisas brister. De talar förbi eller i mun på varandra och lyckas inte nämnvärt beröra eller ens nå fram till läsaren eller tittaren.
Boken lär ut hur man får till stånd ett lockande samspel mellan text och bild som effektivt lyfter fram budskapen. Även förutsättningarna för samspelet, vägen dit, tydliggörs.
Denna unika och inspirerande bok, Samspel text bild, är praktiskt inriktad för den som utbildar sig till eller professionellt arbetar som informatör, redigerare, journalist, fotograf, filmare, illustratör, tidningsdesigner, marknadschef, creative director, copywriter, art director, grafisk formgivare, webbdesigner…
Boken är rikt illustrerad med aktuella exempel från områdena information, nyhetsför-medling och reklam utan alltför vattentäta skott.
Hoppas det blir bra fart på budskapen!
Trevlig läsning!
Bo Bergström
https://www.adlibris.com/se/e-bok/samspel-text-bild-9789198415223
Recensioner
Nu har jag läst boken. Tack, Bosse, för en fantastisk resa, som vanligt, höll jag på att skriva.
Med språklig lätthet och medryckande layout transporteras man genom bokens bilder och texter, och aldrig någonsin känner man sig drabbad av det inledande citatet av Voltaire: ”Konsten att tråka ut är att berätta allt”.
Pricksäkert, intressant och informativt. Efter sista kapitlet har jag snarast känslan av att det gick alldeles för fort. Det är inte alla böcker jag läser två gånger. Detta är en, dessutom fungerar den fint som referensbok… få se nu, hur var det där nu igen…
Fotograf Dick Lindström
Bo Bergström lär ut konsten att inte berätta allt.
Nu har Bo Bergström – mannen bakom populära Effektiv visuell kommunikation – skrivit en bok om samspelet mellan text och bild. Den heter Samspel text bild. Boken finns till för text- och bildmänniskor som vill förstärka sina budskap – oavsett om det handlar om information, åsikter, journalistik eller reklamtexter.
Allting handlar i grunden om att skapa delaktighet genom att låta det uppstå ett glapp mellan ordet och bilden. Då kan mottagaren själv fylla i, och orden och bilden blir tillsammans större än var för sig. Om du förstår det har du större möjlighet att skapa reklam som det slår små gnistor om.
För dig som är reklamintresserad finns mycket att hämta i boken. Många tydliga exempel kommer från reklamens värld: Volvo, Amnesty, Malmöoperan, McDonalds, Delicato, Tele2 och Wonderbra för att nämna några. Eller den här annonsen för Volkswagen, där texten aldrig skulle överlevt utan bilden, och bilden aldrig utan texten:
Själv är jag inte överdrivet intresserad av att teoretisera och veta vad alla termer heter, men Bo Bergström gör det på en medryckande sätt som undviker att bli trist. Det är förmodligen därför hans böcker är obligatorisk läsning på varenda reklam- och marknadsföringsskola i det här landet. Det lär Samspel text bild också bli. Det borde varje vettig lärare se till. Allt annat vore tjänstefel.
Mattias Åkerberg, Copywriter
http://www.pleasecopyme.se/2010/09/bo-bergstrom-lar-ut-konsten-att-inte-beratta-allt/
Bo Bergström är art director med särskilt intresse för det visuella och verbala. Han har tidigare i boken Effektiv visuell kommunikation (2009) på ett spännande sätt närmat sig området. Nu går han vidare och fokuserar särskilt på samspel mellan ord och bild. Läsaren känner igen sig i formen och i textens ton. Det är initierat och intressant.
Han skriver om kommunikation och är samtidigt mycket kommunikativ. Med avstamp i semiotiken får läsaren lära sig mer om bland annat retorik i bilder, informationstext och om kontext. Bergström vänder sig till redan professionella mediemänniskor och till dem som utbildar sig.
Boken är rikt illustrerad och exemplen på hur bild och text kan samspela - eller hur de inte samspelar - är hämtade från olika typer av nyhetsmedier, från information och från reklam. Mycket lärorikt.
Lektör: Marie Leijon
BTJ häfte: 10116223
Beställ här!